Jag lägger varmbänk…och nya sådder

Just nu passar det bra att anlägga varmbänken här i zon 6-7. Men det här med växtzoner är inte lätt så här års. Mina odlingar ligger i Dalarna i Svealand och här kommer våren tidigare än i samma zoner långt upp i norr. Å andra sidan har vi inte förmånen med Norrlands ljusa sommarnätter utan precis som i mellansverige för övrigt.

I höstas lade jag tre pallkragar på varandra i en utgrävd del av en odlingsbädd och på ett annat ställe än förra året. Jag fyllde med lös halm och satte på ett plastat lock gjort av tunna lister, och på det några plankor så att snön inte skulle tynga ner plasten. Så har det stått sen dess.

Nu skottade jag av en del snö och öppnade locket. Tog ut det mesta av halmen och fyllde upp med växelvisa lagar av halm och färsk hästskit (bara att hämta i hästhagen här) och trampade rätt hårt mellan varje lager.

20170315_152504

20170315_153008

Runt pallkragen har jag staplat halmbalar som isolering.

Till sist ett par kannor varmt vatten för att få igång det hela.

 

20170315_155119

Lock, matta och lite tyngder…nu börjar det roliga, mäta temperaturen varje dag med en jordtermometer och hoppas att det börjar brinna!

Temperaturen kan gå upp ganska högt efter några dagar och sen gå ner igen men när det sen är ca 30 grader lägger man på ett lager matjord och sår och/eller planterar om man har förodlat…jag har förodlat sallatshuvuden och två ynka plantor trädgårdportlak, de övriga tog sig inte. Planen är sen att sen så sommarmorötter, salladsök, plocksallad och spenat. Med rädisor emellan och kanske lite ruccala. Andra bra grödor att så i varmbänk är pak choi, rödbeta (till småblad) och dill.

Sådder för övrigt just nu:

Jag försår:

piplök

spetskål

persilja

mangold

mer broccoli

och om någon vecka de flesta kålsorterna:

rödkål, vitkål, savoykål, svartkål, blomkål, grönkål och kålrabbi.

Bra är att så allt ovan i några omgångar så inte allt blir klart samtidigt, men jag sår all persilja nu.

 

 

 

 

3 thoughts on “Jag lägger varmbänk…och nya sådder

  1. Det blir nok en bra varmbenk. Selv har jeg gitt opp. Halm er ”umulig” å få tak i her i Nord-Norge. Kan få kjøpt, men må da kjøpe noen hundre kilo på en gang. Litt mye til en varmbenk synes jeg. Håper du får opp varmen og at du får mange gode tidlige grønnsaker. 🙂

    Gilla

  2. Jeg tenkte en stund på høy, men har funnet ut at det vil råtne om det blir fuktig. Halm renner jo vannet rett gjennom. Nesten i hvert fall. Halmen er jo helt glatt. Blir vel til å prøve ut med isopor eller noe slikt, kanskje. Vil jo helst bruke noe jeg kan hive i komposten eller bruke som jorddekke. Kanskje man kan bygge dobbel vegg med topp og fylle med saueull mellom. Finner nok på noe. 🙂

    Gilla

Kommentera

