Vad jag sår inne, men mest i byttor och tråg ute i april!

Vädret blev ju inte riktigt som jag hoppats på. Här är det fortfarande ordentligt med minusgrader på nätterna men några plus på dagarna i alla fall.

Inne har jag sått massor av rödbetor och i år testar jag att inte gallra, det kommer ju upp flera plantor från varje frö, utan istället plantera ut dem i kluster när det är dags. De sägs bli lite mindre men man får i gengäld plats med så många fler. Kanske blir det direktsådd av rödbetor också om det finns plats i maj.

IMG_5553 (2)

Häromdagen försådde jag ganska många höga brytärtor. Längtar efter att kunna sätta upp flera höga koner med nät som dom får klättra på i ärtbäddarna, bara för att det är vackert. Jag ska förså låga brytärtor i helgen också som kommer att sättas i rader med ris som stöd. Brytärtor är förresten den slags ärta som man måste sprita efter skörd och sen styckfryser jag dem i lagom portioner. Vanliga gröna ärter alltså, underbart goda när de är hemodlade.

Anledningen till att jag förodlar dem är för att just brytärter (och rödbetorna…) är känsliga för för tidig direktsådd, de vill ha minst tio grader i jorden annars ruttnar dom. Spritärter som är mycket tåligare, kommer jag att så direkt ute när jorden reder sig, eller i tråg, se nedan, men de är inte lika söta och goda som brytärtor…nåja goda nog!

petunior

Kommande veckan har jag tänkt att så en massa olika sommarblommor, sådana som man kan direktså så fort jorden reder sig egentligen, men jag har tänkt att så dem utomhus i tråg och byttor istället och plantera ut på plats när de går att hantera. Det fungerar jättebra, och blir mycket bättre och lättare än direktsådd.  Se länk här!

För övrigt gör jag likadant med många grönsaker nu också istället för att så inomhus eller vänta tills det fungerar i bäddarna. Till exempel mer kål, bondbönor, sockerärtor, kålrot, spenat, pak choi och kryddor som kan sås när jorden reder sig. När jorden reder sig har jag kanske redan små plantor och allt kommer att komma igång snabbare.

dahliormsalskap

Kommentera

