Iris

IMG_6022

För ganska många år sen köpte jag en hel del olika trädgårdsirisar från ett utländskt företag. Iris germanica eller skäggiris som de också kallas. Jag planterade enligt konstens alla regler, och resultatet…inga blommor bara blad. Suck!

Men förrförra året flyttade jag ett par plantor som överlevt till stora perennrabatten precis utanför huset och nu blommar några av dem! Jag tror dom trivs i skyddet från huset och det är ett varmt och soligt ställe.

Tråkigt nog vet jag inte vad sorterna heter, för jag tycker det är roligt att veta sortnamnen på växter, men jag minns inte vilket företag det var…och så finns det så otroligt många som är snarlika varandra så det går nog inte att ta reda på det heller.

Om jag botaniserar i mina otaliga anteckningsböcker om min trädgård kanske jag kan hitta dom i och för sig. Får bli ett vintergöra.

IMG_6026

Om jag letar i mina andra perennrabatter hoppas jag att hitta fler irisar av dem jag köpte då. De kan vara gömda bland andra höga perenner , jag hoppas det. Har för mig att jag sett några små blad på ett ställe, måste ut och leta efter det att jag skrivit det här.

Om jag flyttar dom hit till huset (får lov att avvara plats för sommarblommor) kanske jag kan få se fler sorter blomma, spännande , för jag vet att jag köpte flera olika ljuvliga färger!

IMG_6036

IMG_6034

Den här sista är en strandiris och de är också fina men det är germanicagruppen jag tycker bäst om, och som jag nästan gav upp hoppet om att kunna odla som sagt. Strandirisen är mer lättodlad här verkar det som, men det kan ju vara kul med lite utmaning i trädgården!

Kommentera

